Communicatie drukwerk Gemeente Rotterdam

slide

Leverancier van de Gemeente: Veenman+ verzorgt communicatie drukwerk


Al twaalf jaar lang verzorgt Veenman+ het communicatie drukwerk voor de Gemeente Rotterdam. En de komende vier jaar, na het winnen van de tender, is dat zelfs al het promotionele drukwerk. Een omvangrijke en leuke taak waar veel bij komt kijken. Dat is aan Veenman+ wel besteed, want: wij maken verwachtingen niet alleen waar, we overtreffen ze.

Veenman+ is de trotse leverancier van Gemeente Rotterdam als het gaat om communicatie drukwerk. Hoewel, zo bekent onze projectmanager, stiekem voelen we ons een beetje ‘partner’ van de Gemeente, zo ver gaat de samenwerking terug. Al twaalf jaar lang is Veenman+ kind aan huis bij de Gemeente Rotterdam.

De vraag van de klant

Middels een tender zoekt Gemeente Rotterdam elke vier jaar naar een sterke, betrouwbare partij om haar promotionele drukwerk aan uit te besteden. Een partij die de stad begrijpt en omarmt. Die consequent kwaliteit levert en in staat is om flexibel mee te bewegen in een snel veranderlijk landschap. Die maatschappelijk verantwoord ondernemen omarmt. Een partij die problemen oplost – of nog liever voor is – en goed met de mensen van de Gemeente Rotterdam om kan gaan. Die partij, en nog veel meer, is Veenman+.

Wat doet Veenman+?

De gemeente zorgt voor het reilen en zeilen in de stad; Veenman+ zorgt voor kwalitatief hoogwaardig drukwerk. Sinds dit jaar verzorgen wij álle promotionele drukwerk voor de gemeente en vele andere communicatie-uitingen. Simpel gezegd: alles waar een logo op kan. En dat is veel. Denk aan signing die je in de publieke ruimten tegenkomt, maar ook alle communicatie drukwerk voor bijvoorbeeld de GGD, de ringmappen van de kredietbank, drukwerk voor het Eurovisie Songfestival en de Rotterdampas, bedrukte shirt voor de verkiezingen, magazines… En we kunnen nog wel even doorgaan. En voor veel van deze communicatie-uitingen gebruiken ze onze bestelportal Control+. Makkelijk en snel communicatie-uitingen maken én produceren volgens de huisstijl, op alle verschillende afdelingen en vestigingen.

Ad hoc

Niet alleen heeft de Gemeente Rotterdam dag in dag uit de omvangrijke taak om de hele regio aan te sturen en van informatie te voorzien; ook is geen dag hetzelfde. Elk moment kan er iets gebeuren wat om snel en adequaat handelen vraagt. Of dat nu de coronacrisis is, een aangenomen spoedwet of het winnen van de strijd om het Songfestival: vaak is onmiddellijke actie vereist. Dan kan de Gemeente Rotterdam altijd op ons rekenen. Een speciaal projectteam van Veenman+ geeft namelijk altijd voorrang aan de Gemeente Rotterdam. Veenman+ blinkt daarbij uit in ‘ad hoc’ en tonen ons sinds jaar en dag flexibel en snel. Worden wij ’s avonds laat gebeld omdat er na een raadsvergadering asap een brief de deur uit moet: wij gaan onmiddellijk aan de slag en zorgen dat de klus tijdig en goed geklaard wordt. Dat is de garantie van Veenman+.

Liefde voor de stad

Veenman+ is een Rotterdams bedrijf, gevestigd in de stad. Wij omarmen de stad en weten de weg. De Gemeente Rotterdam en Veenman+ delen dezelfde ambitie: samen zetten we ons in voor Rotterdam en willen het allerbeste voor onze stad en de mensen die er wonen en werken. Niet voor niets ontwikkelt Veenman+ met passie magazines als Gers!, Onze Haven en SMAAKmag!

Persoonlijk

Het is zojuist al gezegd: Veenman+ en de Gemeente Rotterdam onderhouden een warm, persoonlijk contact. Dit betekent korte lijnen en die komen de samenwerking én het uiteindelijke communicatie drukwerk ten goede. Want: mensen doen zaken met mensen. Wij weten wat er van ons verwacht wordt, kennen alle ins en out van de huisstijl en hebben ruime expertise opgebouwd binnen de Gemeente Rotterdam.
Daarbij kennen wij ook de weg – de routing – binnen de Gemeente, waardoor tijdverlies en frustratie bespaard blijven.
Onze accountmanager gaat regelmatig bij de Gemeente langs om opdrachten te bespreken en om communicatie drukwerk persoonlijk langs te brengen. Steevast loopt hij bekenden tegen het lijf en komt weer terug met weer nieuwe klussen. We zouden het niet anders willen. Het werk van de Gemeente Rotterdam is immers nooit gedaan en dat geldt dus ook voor Veenman+! Verwachtingen niet alleen waarmaken, maar ze overtreffen: dat is ons streven. Dat doen wij onder andere door actief mee te denken over nieuwe concepten en zelf ook ideeën aan te dragen.

Ik houd 1,5 meter van je

Dat deden wij bijvoorbeeld met de campagne ‘Ik houd 1,5 meter van je’ van de Gemeente Rotterdam. Op maandag 18 mei 2020 benaderde Perron14 – één van de communicatiebureaus waarmee de Gemeente Rotterdam samenwerkt – Veenman+ om mee te denken over deze campagne. Het concrete idee van de Gemeente Rotterdam en Perron14 was om opvallende 1,5 meter pakketten te maken en deze vervolgens te verspreiden onder Rotterdamse ondernemers. Met behulp van de pakketten – bestaande uit onder andere vloerstickers, tape, posters en buttons – kregen Rotterdamse ondernemers de mogelijkheid om met een vriendelijke insteek gewenst gedrag van klanten, gasten en bezoekers te stimuleren en hen te vragen om zich aan de geldende regels rondom het coronavirus te houden.

Veenman+ dacht mee over de productie van de gewenste uitingen en kwam dezelfde dag nog terug met een sterk en goed uitvoerbaar voorstel, waarna wij een dag later al een akkoord kregen voor de productie. Perron14 stak het gehele Hemelvaartsweekend de handen uit de mouwen om alles qua vormgeving voor elkaar te krijgen en op 25 mei startte wij de persen op!

Waar in eerste instantie alleen gedacht werd aan het produceren van opvallende ‘Ik houd 1,5 meter van je’ pakketten voor Rotterdamse ondernemers en het kosteloos verspreiden van de eerste 1.500 pakketten, dacht Veenman+ ook na over een sterke webapplicatie waarmee de Gemeente Rotterdam andere Rotterdamse ondernemers de mogelijkheid kan bieden om met een druk op de knop de gewenste uitingen uit het ‘Ik houd 1,5 meter van je’ pakket te bestellen. Het vervolg: we bouwden binnen een mum van tijd een sterke en gebruiksvriendelijke applicatie, waarmee de pakketten nu voor alle Rotterdamse ondernemers te bestellen zijn. Samen zetten we ons in voor Rotterdam. Ook als het even tegenzit!

Trots

Trots zijn we op de stappen die Veenman+ de laatste jaren heeft gezet ten aanzien van duurzaam ondernemen. Bij Veenman+ is MVO de laatste jaren één van de belangrijkste pijlers in de bedrijfsvoering geworden, een ambitie die de Gemeente Rotterdam ook omarmt. Voor alle communicatie drukwerk kan de Gemeente kiezen uit verschillende soorten duurzaam papier die zorgvuldig door Veenman+ geselecteerd zijn. Ook in ons productieproces streven wij ernaar zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Waar mogelijk kiezen wij altijd voor ‘groen vervoer’ voor de levering. We streven ernaar problemen voor te zijn. Dat doen we door een pro-actieve, meedenkende houding in het proces voor het drukken, maar ook door alle communicatie drukwerk uitvoerig te controleren.

Eurovisie Songfestival

Een mooi voorbeeld: Veenman+ was vanaf het eerste moment betrokken bij de communicatie-uitingen die gemaakt dienden te worden voor Het Eurovisie Songfestival. Voor de loting van de ‘eerste en tweede halve finale’ hadden wij kaarten gemaakt die als rolletjes in de lotingbak gingen. Tijdens de kwaliteitsronde in het productieproces kwam Veenman+ er achter dat men door de aangeleverde opmaak aan de zijkant van de rolletjes precies kon zien welk land in welk rolletje zat. Dit zou kunnen duiden op fraude. Na contact zijn we samen met Het Eurovisie Songfestival en de Gemeente Rotterdam tot de conclusie gekomen dat dit niet goed was en is de opmaak aangepast.
Door de pro-actieve houding van Veenman+ was het probleem al opgelost voor het een probleem kon worden.

In het kort: Veenman+ levert altijd kwalitatief goed drukwerk en zorgt ervoor dat alles op tijd geleverd wordt. Of het nu een brochure, een stoeptegel of grootschalige signing betreft. Of het nu om ‘standaard’ drukwerk gaat of een nachtelijke spoedlevering; wij staan voor de Gemeente klaar. Daarom mogen wij ons met trots de leverancier van de Gemeente Rotterdam noemen.